Psychoedukacja ma na celu przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania człowieka w różnych okolicznościach życiowych i warunkach społecznych. Dzięki zdobytej wiedzy na temat trudności napotykanych w życiu możliwe jest zmniejszenie poczucia lęku oraz znalezienie dogodnych rozwiązań. Psychoedukacja często używana jest w leczeniu zaburzeń psychicznych, zwykle takich jak depresja, schizofrenia, choroba afektywna dwubiegunowa, zaburzenia odżywiania. W tym przypadku ma ona na celu zmianę zachowań i postaw, a także naukę radzenia sobie z chorobą i zrozumienie jej. Psychoedukacja niezbędna jest dla dzieci i osób dorosłych z niepełnosprawnością . Psychoedukacja może być także pomocna przy wszelkiego typu trudnościach wychowawczych czy też trudnościach w kontaktach społecznych. Może być również przydatna w celach edukacyjnych, jak na przykład kursy szybkiego czytania czy zajęcia wspomagające rozwój. Psychoedukacja jest zwykle prowadzona w formie zajęć grupowych przy wykorzystaniu aktywnych technik uczenia się jak warsztaty i dyskusje oraz wykłady.
„Psychoedukacja jest umacniającym treningiem pacjenta, którego celem jest promowanie świadomości i postawy proaktywnej, dostarczanie narzędzi do obchodzenia się, radzenia sobie i życia z przewlekłą chorobą , kształtowania stylu życia, radzenia sobie z kryzysami, poprawie komunikacji oraz zmianie funkcjonowania
Innymi słowy psychoedukacja to nie tylko technika, lecz i postawa klinicysty nastawiona na wzmocnienie pacjenta i uczynienie go współodpowiedzialnym za własne leczenie. Kładzie się przy tym większy nacisk na przymierze terapeutyczne, a nie tylko na stosowanie się do zaleceń .
CELE ODDZIAŁYWAŃ PSYCHOEDUKACYJNYCH TO: Edukacja w zakresie znaczących wyzwań w codziennym życiu, Pomaganie uczestnikom w rozwinięciu wsparcia społecznego i zasobów, które pozwolą na poradzenie sobie z tymi wyzwaniami, Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z tymi wyzwaniami, Rozwijanie wsparcia emocjonalnego, Redukowanie stygmatyzacji, Zmiana nastawień i przekonań uczestników nt. problemu, Identyfikacja i eksploracja uczuć związanych z problemem, Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów, Rozwijanie umiejętności interwencji kryzysowej. Wzbudza nadzieję w uczestnikach
798-504-734 – Magdalena Synowska
502-525-502 – Iwona Drozdowicz-Nita
© Mind Institute 2024